Komunikacja miejska na Klinach – stanowisko radnych Dzielnicy X z Klin.
Uprzejmie informujemy, iż wszystkie decyzje o zmianach w komunikacji miejskiej podjął Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT).
Rada Dzielnicy X już od 2011 roku sprzeciwia się likwidacji bezpośredniego połączenia autobusowego na trasie Pod Fortem-Rondo Grunwaldzkie oraz wnioskowała o:
- utworzenie połączenia Kliny – Czerwone Maki (docelowo przez Pod Fortem) – wprowadzone w życie od 17.11.2012 r.,
- zwiększenie częstotliwości połączeń linii nr 151/451 tj. Pod Fortem – Borek (bez objazdu przez tzw. stare Kliny) – wprowadzone w życie od 17.11.2012 r.
Poniżej znajdą Państwo szczegóły dotyczące działań Rady, a także treść petycji o przywrócenie bezpośredniego połączenia autobusowego pomiędzy os. Pod Fortem a Rondem Grunwaldzkim.
I. Kalendarium.
- Rada Dzielnicy X nigdy nie wnioskowała o likwidację bezpośredniego połączenia autobusowego Pod Fortem – Rondo Grunwaldzkie.
- Rada Dzielnicy X zawsze sprzeciwiała się zmianie trasy linii nr 116 do Łagiewnik.
- W lipcu 2011 r. gdy Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT) bez zgody i bez wiedzy Rady Dzielnicy X zmienił trasę 116 do Łagiewnik, podjęliśmy działania, które spowodowały przywrócenie trasy 116 do Ronda Grunwaldzkiego.
- W grudniu 2011 r. Rada Dzielnicy X podjęła uchwałę dot. remarszrutyzacji komunikacji miejskiej, w której sprzeciwiliśmy się zapowiedziom ponownego przeniesienia 116 do Łagiewnik – uchwała nr XIV/173/2011 dostępna na www.dzielnica10.krakow.pl (plik .doc) .
- Od października 2011 do listopada 2012 kilkanaście razy spotkaliśmy się z ZIKiT i za każdym razem sprzeciwialiśmy się (również w formie pisemnej) zmianie trasy 116 z Ronda Grunwaldzkiego do Łagiewnik.
Tylko ZIKiT podejmuje wszystkie decyzje dot. komunikacji miejskiej.
Rada Dzielnicy w tej sprawie ma kompetencje tylko opiniodawcze.
Gdyby decyzję mogła podjąć Rada Dzielnicy X, to nadal byłoby utrzymane bezpośrednie połączenie Pod Fortem-Rondo Grunwaldzkie.
II. Pierwotna propozycja ZIKiT dla Klin była następująca:
- Zlikwidować 116, a na jej miejsce wprowadzić 178.
- Pozostawić bez zmian 141 oraz 151/451.
III. Propozycja radnych z Klin, była następująca:
- Pozostawić bez zmian linię nr 116, tj. Pod Fortem – Rondo Grunwaldzkie.
- Utworzyć nową linię: Kliny (tzw. stare)-Pod Fortem-Czerwone Maki (nowa pętla tramwajowa na Ruczaju), a w zamian zlikwidować linię nr 141, której trasa była bardzo podobna do trasy 151/451.
- Skorygować 151/451 tak, by wszystkie kursy jeździły przez Pod Fortem (dotychczas większość kursów omijała Pod Fortem) i zmienić kolejność przejazdu, tak, by z Borku 451 najpierw jechało do Pod Fortem, a dopiero później na stare Kliny, zaś w drodze powrotnej by 151 jechało z Pod Fortem prosto do Borku.
IV. Podsumowanie. Po długich i ciężkich negocjacjach z ZIKiT:
- Z inicjatywy Rady Dzielnicy X udało się utworzyć nowe połączenie Kliny-Czerwone Maki (nowa linia 116, niestety ZIKiT zawetował przejazd przez Pod Fortem z uwagi na zbyt wąską ulicę Bartla).
- Też z naszej inicjatywy zostały skorygowane 151/451 (patrz pkt III.3).
- Niestety ZIKiT nie zgodził się utrzymać bezpośredniego połączenia Pod Fortem – Rondo Grunwaldzkie i wprowadził linię nr 178.
Uprzejmie informujemy również, że zgodnie z ustaleniami, które zapadły 15 listopada 2012 r. podczas spotkania mieszkańców Klin z radnymi dzielnicy X, trwało zbieranie podpisów pod petycją do prof. Jacka Majchrowskiego Prezydenta Krakowa o przywrócenie bezpośredniego połączenia autobusowego pomiędzy os. Pod Fortem a Rondem Grunwaldzkim.
Pod petycją podpisało się 1345 osób i jest to rzeczywisty miernik skali niezadowolenia wśród mieszkańców Klin z utraty bezpośredniego połączenia Pod Fortem – Rondo Grunwaldzkie. Oto treść petycji:
My niżej podpisani mieszkańcy os. Kliny zwracamy się z prośbą do prof. Jacka Majchrowskiego Prezydenta Krakowa o przywrócenie bezpośredniego połączenia autobusowego pomiędzy os. Pod Fortem a Rondem Grunwaldzkim. Wprowadzona przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zmiana polegająca na zastąpieniu linii nr 116 linią nr 178 pozbawiła 10 000 mieszkańców os. Kliny bezpośredniego połączenia z bardzo istotnym węzłem przesiadkowym, tj. Rondem Grunwaldzkim. Połączenie z Łagiewnikami jest dużo gorszym rozwiązaniem. Również nowa trasa linii nr 116 (Kliny Judyma-Czerwone Maki) nie rozwiązuje problemu. Proponujemy przekierowanie linii nr 178 na Rondo Grunwaldzkie lub likwidację tej linii w zamian za przywrócenie dotychczasowej trasy linii nr 116 (Pod Fortem – Rondo Grunwaldzkie), przy równoczesnym utrzymaniu połączenia na trasie Kliny – Czerwone Maki, gdyż zlikwidowana została linia nr 141.
Zbiórka podpisów prowadzona była w następujących miejscach:
- kaplica po mszach świętych,
- stróżówka ochrony os. Pod Fortem,
- stróżówka ochrony os. przy ul. Mieczykowej,
- kilka sklepów na terenie os. Kliny.
Z poważaniem,
Maciej Nazimek – przewodniczący Rady Dzielnicy X,
Agnieszka Pogoda-Tota,
Andrzej Balicki,
Waldemar Domański,
Wojciech Liszka,
Józef Marchewka,
Tadeusz Murzyn.